تعطیلات خانواده احتمالاً توسط اعضای چندگانه انتخاب می شود در نتیجه هر عضو در فرایند تصمیم گیری وارد می شود .
-
-
- چون مسافران خانواده ، تعطیلات خانوادگی را به عنوان ساختار مهم حفظ سلامت خانوادشان ، رفاه و سبک زندگی در نظر می گیرند( نشنال جغرافی تراولر۲۰۰۰) و تلاشی است برای تضمین اینکه علائق هر عضو تا حد امکان در نظر گرفته شود.
-
- به عنوان نتیجه ی اهمیت تعطیلات خانواده ، آن ها احتمالا بیشتر منابع را در نظر می گیرند (آسائل ۱۹۹۸، میچی و سالیوان ۱۹۹۰). پس تصمیمات مشترک بیشتری نسبت به تصمیمات آشکار فردی ایجاد می شود. ( کنگ ۲۰۰۳)
عنوان تصمیم گیری یک پایه در رفتار مصرف کننده و بازاریابی است . انتخاب و خرید شامل هم تصمیمات مستقل و هم تصمیمات وابسته است و در نتیجه فرایند تصمیم گیری است . به طور خاص ادبیات مستلزم تعداد فزاینده ای در مطالعات مفهومی و تجربی در دو دهه ی گذشته می شود که شامل تصمیم گیری در انتخاب های فراغتی و گردشگری است . این مطالعات به طور خاص به تأثیر عوامل داخلی و خارجی (مثل درآمد ، شرایط تأهل ، جنسیت و سایر انگیزاننده ها) در زمینه ی تصمیم گیری از نظر تعطیلات می شود. (کوزاک ۲۰۱۰، آم و کرامپتون ۱۹۹۰[۸۷]، وودساید و لینوسکی [۸۸]۱۹۸۹).شواهد کافی در ادبیات وجود دارد که بیان میکند ایده برای تمام این مطالعات عموماً از ادبیات بازاریابی صرف و روانشناسی قرض گرفته شده است .
در زمینه ی تصمیم گیری خانواده ، تصمیم گیران ممکن است نقشی مهم در تحقق اثر بخشی برنامه های سفر بازی کنند برای مثال ، تصمیمات از نظر مکان هایی که باید بازدید شوند چطور باشند، فرکانس سفر یا وسیله ی حمل و نقل. ارزشمند است ذکر کنیم که انتخاب مکان مقصد تصمیم مهمی برای گردشگران است و دانستن فرایند درگیر شده ، نگرانی اساسی برای صنعت گردشگری است (گاچو سگامپان و همکاران [۸۹]۲۰۰۸).
سفر و تعطیلات تصمیمات مشترک با اقتصاد هستند که اعضای خانواده رانیز در خود می گنجانند(کوزاک ۲۰۱۰)؛ در نتیجه اگرچه زیاد نه، ادبیات موجود نیز به تمایل اعضای خانواده یا گروه به تصمیم گیری بر میگردد که آیا به سفر برویم یا نه و به کجا برویم.
افزایش تدریجی پویایی در چارچوب خانواده در طول فرایند تصمیم گیری وابسته به تعامل روابط میان اعضای خانواده است، تعاملات خاص بین والدین و کودکان نقشی تعیین کننده در مرحله ی تصمیم گیری بازی میکند . در حالی که در گذشته به نظر می رسید که زوج مذکر بر فرایند های تصمیم گیری نفوذ دارد ، این نفوذ به همراه تغییر نقش زنان در جامعه شروع به ناپدید شدن کردهاست. چنین تغییراتی ، مشارکت زنان در رفتار خرید خانواده ها در جامعه را پربار کردهاست(کوزاک ۲۰۱۰، لی و بیتی ۲۰۰۲، شوهام و دالاکاس[۹۰] ۲۰۰۳) . تحقیقات قبلی نشان داد که به نظر میرسد زنان تأثیر کمی بر تصمیم گیری به ویژه از لحاظ مالی دارند، ولی ظاهراًً بیشترین تأثیر را بر انتخاب مقصد تعطیلات دارند(کوزاک ۲۰۱۰، زلاتان[۹۱] ۱۹۹۸) . ابتدائاً تأثیر فرزندان نادیده و سپس فراموش شده است (دکراپ ۲۰۰۶)ولی اخیراًً تأثیر فزاینده ی فرزندان نیز توجه محققان و متخصصان بازاریابی را به خود جلب کردهاست( کوزاک ۲۰۱۰، فلاری[۹۲] ۲۰۰۷، ، رز ، بوش و شوهام ۲۰۰۲) . به طوری شواهد بسیاری نشان میدهد که کودکان قدرت تأثیری قوی بر انتخاب های تعطیلات و فراغت خانواده در مقایسه با طیف وسیعی از مقوله های محصول دارند ( لین وو ۲۰۰۷ ، جنکینز ۱۹۷۹ ، دارلی و لیم ۱۹۸۶ ، سوئین یارد و لیم [۹۳]۱۹۸۷، دان[۹۴]۱۹۹۹ ، منیتل۲۰۰۳[۹۵] ) برخی نویسندگان نقش فرزندان را به تأثیر غیر مستقیم و منفعل بر فعالیت های تعطیلات و رضایت والدین محدود کردهاند مانند فیلیلارترات و ریچی ۱۹۸۹ و رایان ۱۹۹۲ (دکراپ ۲۰۰۶) ؛ سایر محققان فرزندان را به عنوان افرادی که نقشی فعال به عنوان مذاکره کنندگان واقعی در اصل تصمیم گیری شناخته اندمانند هاوارد و مادریگال ۱۹۹۰، ، تورنتون و همکاران ۱۹۹۰(دکراپ ۲۰۰۶).از طرف دیگر این مطالعات بر این تمرکز کردهاند که کدام نوع از تصمیمات ( پیش از خرید ، هنگام خرید و پس از آن) بیشتر توسط فرزندان از دید رده بندی- نقش مورد تأثیر قرار گرفته است . برای مثال تورنتون و همکاران (۱۹۹۷) تأثیر فرزندان بر فعالیت های گروههای گردشگری در حالی که در سفر هستند را بر اساس پرسشنامه ی بودجه- زمان – فضا را بررسی کردهاست . اخیراًً بولمن و کوالز [۹۶](۲۰۰۱) برسی کردهاند که چگونه ترجیحات افراد از طریق تعاملات خانوادگی میتواند مورد بازاندیشی قرار گیرد ، در حالی که موتیار و کوئین [۹۷](۲۰۰۴) روابط قدرتی در چارچوب زوج ها را برسی کردند. نویسندگان دیگر نتیجه گرفتند که مصرف کلی تعطیلات ، عمدتاًً تصمیمات مشترک است ، ولی زمانی که خرید به مراحل مختلف شکسته می شود ، زنان در مراحل اولیه فرایند ،نقشی با نفوذ دارند (دکراپ ۲۰۰۶).
به منظور درک کامل پیچیدگی در فرایند تصمیم گیری خانواده ، نقش خاص اعضای خانواده، زوج ها و فرزندان نیاز به تحلیل دارد( کوزاک ۲۰۱۰).
کرچلر[۹۸] (۱۹۹۵) بحث میکند که تصمیم گیری مشترک به نوع محصول بستگی دارد. اگر محصول ارزانتر است و متناوباً خریده می شود می توان انتظار داشت که تصمیم گیری مشترک بیشتر دیده شود. از طرف دیگر برخی خرید ها شامل اتوموبیل ، تلویزیون و… از تصمیمات مشترک نتیجه می شود؛ که شامل اعضای مختلف خانواده میگردد. به هر حال تمایز بین تصمیم گیری تعطیلات و تصمیم گیری محصولات بندرت آشکار است زیرا بدون پیشبینی ، هر دو نوع تصمیم گیری ممکن است با الگو های رفتاری مشابه همراه باشند. ماهیت خاص صنعت ،تعمیم یافته های این مطالعات را محدود میکند . کرامپتون (۱۹۸۴) مدعی است که رفتار گردشگر متفاوت از رفتار مصرف کننده ی معمول است ؛ خیلی پیشتر گردشگر بودجه بندی کرده و زمانش را برنامه ریزی کردهاست زیرا صرف زمان در تعطیلات یک فعالیت فراغتی پر هزینه است ( کوزاک ۲۰۱۰).
بر اساس قاعده ی تصمیم گیری گروهی ، پیچیدگی فرایند تصمیم گیری همان طور که محدودیت های بین فردی افزایش مییابد ، افزون می شود.مجردها از محدودیت کمتری نسبت به بخش تصمیم گیری جمعی برخوردارند و زوج ها از محدودیت کمتری نسبت به خانواده ها و گروههای دوستان برخوردارند. به فرض اینکه هر فرد تجربیات خودش را دارد ، شخصیت و سبک زندگی ، ترجیحات محصول و ارزش ها ممکن است با خانواده و اعضای گروه متفاوت باشد(کوزاک ۲۰۱۰).
“